Leermoeilijkheden kunnen worden behandeld door een gecombineerde aanpak waarbij ouders, leerkrachten en therapeuten samenwerken om het kind te helpen bij het verwerven van de noodzakelijke vaardigheden. Het doel is om het kind in staat te stellen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en de schoolse prestaties te verbeteren. Tevens wordt er gekeken naar wat het kind nodig heeft om te kunnen leren, om zo de beste behandeling aan te bieden.
Het is belangrijk dat ouders en andere betrokkenen accepteren dat de leerprestaties van het kind beïnvloed worden door leermoeilijkheden. Door te erkennen dat het kind extra hulp nodig heeft, kan dit helpen om een gepast ondersteuningsplan op te stellen voor het kind. Bovendien is het belangrijk dat ouders en andere betrokkenen de kinderen positief blijven stimuleren om moeilijkheden te overwinnen. Op die manier kunnen leermoeilijkheden worden gezien als mogelijkheden in plaats van beperkingen.
Het is ook belangrijk dat ouders proactief zijn en op zoek gaan naar professionele hulp, zoals een leertherapeut, als ze denken dat hun kind last heeft van leermoeilijkheden. Om deze reden is het ook belangrijk dat ouders zich goed laten informeren over leerprestatieproblemen en alle mogelijke behandelingsopties die er bestaan.
In sommige gevallen zal het kind misschien ook extra ondersteuning nodig hebben op school. Veel scholen bieden tegenwoordig specifieke programma's aan voor leerlingen met leermoeilijkheden, waaronder leertherapie, extra begeleiding en aanvullende leermiddelen. Dit soort ondersteuning kan een grote rol spelen in het verbeteren van de schoolprestaties van het kind.