Vezels

Onderwerp uit hoofdstuk 5.1 Voeding

Vezel is een belangrijk onderdeel van onze voeding. Het is een complex mengsel van substanties van plantaardige oorsprong die niet door de spijsverteringsenzymen kunnen worden verteerd. Er zijn ruwweg twee vormen te onderscheiden: de oplosbare en niet-oplosbare vezels. Vezelrijke voedingsmiddelen bevatten in de regel veel van het het ene of juist het andere type vezel. Voorbeelden van producten die oplosbare vezels bevatten zijn citrusvruchten (niet het sap), aardbeien, appels en groenten, havermeel en haverzemelen. Vezels van het niet-oplosbare type bevinden zich in tarwezemelen, granen, appels, groenten. (Bemerk dat appels beide vezeltypes bevatten.)

Oplosbare vezels hebben een gunstig maar zelden een beduidend groot positief effect op de bloedcholesterolspiegel. Een voeding rijk aan niet-oplosbare vezels lijkt een beschermende werking te hebben ten aanzien van het ontstaan van colonkanker. Zij werken als een soort spons: ze nemen water op tijdens hun passage door het spijsverteringskanaal, waardoor de ontlasting volumineuzer en zachter wordt. Zo helpen zij de passage van voedsel door de darmen te versnellen.

Psylliumzaad wordt gebruikt bij de productie van vele vezelsupplementen. Het heeft de voorkeur om de benodigde voedingsvezel te betrekken uit normale levensmiddelen, maar het gebruik van vezelsupplementen kan worden overwogen, met name wanneer het dient om de stoelgang te verbeteren. Uw arts kan u adviseren welk vezelsupplement in uw situatie het best van toepassing is.

De aan te raden hoeveelheid voedingsvezel die we dagelijks zouden moeten innemen, bedraagt 12,5 gram vezel per 1000 kilocalorieën. 

Laat een reactie achter