Bepaal uw doelstelling

Onderwerp uit hoofdstuk 5.2 Lichaamsbeweging

Als u van plan bent uw kracht, snelheid of andere atletische vermogens te vergroten, dan moet het trainingsprogramma er heel anders uitzien dan dat van iemand die er alleen op uit is zijn goede gezondheid te behouden.

Elk trainingsprogramma moet bestaan uit een aantal verschillende activiteiten, maar om praktische redenen bestaan er drie soorten training. Ze worden onderscheiden al naar gelang het doel dat ze beogen.

Krachttraining. Om kracht te vergroten moet een oefening gewichten (weerstand) bevatten. De oefening wordt meestal zolang volgehouden, totdat het punt wordt bereikt waarop de oefening niet meer op de juiste manier kan worden uitgevoerd, dit wordt acute spierzwakte genoemd. Krachttraining is niet essentieel in een oefenprogramma dat als doelstelling heeft: gewichtscontrole, een gezond hart- en vaatstelsel of gewoon in conditie blijven.

Duurtraining. In tegenstelling tot krachttraining, waarbij de spieren werken totdat ze te moe zijn om te bewegen, behelst duurtraining oefeningen die ervoor zorgen dat het lichaam niet te moe wordt om te bewegen.

Duurtraining omvat minder weerstand en meer herhaling. Bij het gebruik van gewichten betekent dit minder gewicht gedurende een langere tijd. Vele andere soorten oefeningen zijn geschikt voor duurtraining. Met name aërobe activiteiten als hardlopen en zwemmen verhogen het uithoudingsvermogen van hart en longen.

Aërobe (cardiovasculaire) oefening vereist continue beweging. Het is een vorm van training die van het hart en de longen een verhoging eist van het vermogen de lichaamscellen van zuurstof te voorzien. Drie aërobe trainingen van twintig minuten per week zouden onderdeel moeten uitmaken van elk conditieverbeterend programma.

Soepelheidstraining. Ook soepelheidstraining behoort tot het basisprogramma. Deze vorm van training is minder gericht op verbetering van de conditie maar meer op het voorkomen van blessures en ongemakken. Rekken en warming-up oefeningen laten het bloed stromen, ze warmen letterlijk de spieren op en bereiden ze voor op de training. Op het einde van een periode van activiteit zijn soepelheidsoefeningen essentieel om de spieren te laten afkoelen en stijve spieren te voorkomen.

Laat een reactie achter